Loesje

Omgeving en ouder worden (milieu, alternatieve voeding)

Omgeving en ouder worden

De omgeving waar je in leeft heeft natuurlijk veel invloed, als je in Hollywood leeft krijg je veel meer druk op er perfect uit zien. Dan dat je in een boeren dorpje woont.

Ook kan het milieu invloed op je hebben, Als je bijvoorbeeld in een grote stad woont zoals Amsterdam, Rotterdam enz dan heb je veel te maken met uitlaatgassen van bijv frabrieken en auto's. Maar woon je in een dorpje buiten uit dan heb je daar lang niet zoveel last van, dat is dus gezonder.


De voorkeur van ouderen voor de omgeving waar ze wonen, kunnen heel verschillend zijn. Veel ouderen stellen speelvoorzieningen of een basisschool in hun buurt op prijs omdat spelende kinderen levendigheid brengen. Anderen houden wat dat betreft meer van rust en wonen niet graag in de directe omgeving van een speelvoorziening of school.



Weetjes

Wist je dat.... ?

  • Je wordt gelukkiger naar mate dat je ouder word.

 

  • Langer studeren vermindert de kans op dementie.
  • Frisdranken maken je sneller oud.

 

Psychosociale gezondheid en emotionele gezondheid

Wat is psychosociale zorg

Psychosociale zorg is een verzamelnaam voor diverse ‘psychische’ aandoeningen. Bekende problemen zijn depressie, angstigheid of depressiviteit (neerslachtigheid, somber gevoel). Deze klachten komen voor bij ongeveer 5% van de bevolking. Vrouwen zijn ongeveer twee keer vaker dan mannen bekend met psychosociale problemen. Bij ouderen komen psychosociale klachten ook vaak voor, in combinatie met andere problemen.

Het kan helpen om erover te praten met iemand die goed kan luisteren.

En die ook weet hoe hij jou moet helpen.

Dat noem je met een moeilijk woord ‘psychosociale zorg’. Dat betekent gewoon dat er mensen zijn die jou helpen met wat jij moeilijk vindt.

 

Daardoor kun je na een poosje weer gewoon prettig leven. Zonder zorgen.

Emotionele gezondheid

Tijdens de ouderdomsfase verandert er heel wat op vlak van sociale contacten. Bejaarden gaan op pensioen en verliezen daardoor een hele boel sociale contacten. Voor de vrije tijd die men nu heeft, moeten nieuwe zinvolle activiteiten gevonden worden. Ook de rol die de bejaarde heeft binnen het gezin verandert. Hun eigen kinderen zijn meestal de deur uit en dus vullen ze vaak hun vrije tijd op met hun kleinkinderen. Vroeger konden zij steun en hulp bieden, maar nu moeten zij die meer en meer zelf ontvangen. Sommige bejaarden kunnen dit niet plaatsen, ze hebben er moeite mee.

 

De persoonlijke kijk op het ouder worden heeft invloed op de manier waarop je deze levensfase beleeft. Ook de manier waarop je door de maatschappij gewaardeerd wordt of eventuele tegenslagen, zoals invaliditeit, beïnvloedt dit gevoel. De meeste bejaarden kunnen het niet aanvaarden dat zij afhankelijk zijn van de steun en hulp van anderen. Men voelt zich vaak tot last van anderen. Dit gevoel zal in zijn/haar gedrag tot uiting komen. Men kan zich bv. in zichzelf terugtrekken of in een depressie geraken. Doordat bejaarde personen zich tot last voelen ten opzichte van anderen durven zij bv. niets meer te vragen, durven niet te bellen en verontschuldigen zich constant. Anderen gaan dit op een andere manier uiten door zich af te reageren op mensen. Zij worden bv. boos of eisen veel dingen, doordat zij kwaad zijn op zichzelf en op de gebreken die ze hebben. Er zijn dan ook weer bejaarden die hulp vragen terwijl zij eigenlijk niet afhankelijk zijn van anderen. Zij doen dit bv. omdat zij minder zelfredzaam zijn door een handicap en zij leggen zich hierbij neer. Dit kan ook veroorzaakt worden doordat de bejaarde verblijft in een instelling waar de verzorgenden te veel dingen beslissen voor de bejaarde i.p.v. de bejaarde zelf te laten beslissen. Stimuleren wat men nog wel kan en door oefeningen functies uitbreiden, is een manier om dit te voorkomen. In de omgang met bejaarden is het belangrijk om de bejaarde als volwassen persoon te beschouwen en ze dus niet te betuttelen. Hierbij hoort dus het stimuleren van de zelfzorg. Je laat bijvoorbeeld de bejaarde zichzelf wassen in hoeverre hij/zij dit nog kan.

Lichamelijke gezondheid (beweging) en ouder worden

Als je ouder wordt neemt de hoeveelheid kalk in je botten af. De botten worden hierdoor poreuzer en breken gemakkelijk af. Dit is ongunstig want hierdoor breken ouderen al heel snel iets als ze vallen. Dit wordt osteoporose genoemd.

 

Je spiermassa wordt ook minder naarmate je ouder wordt, dit wordt sacropenie genoemd. Door deze twee dingen wordt de dagelijkse fysieke activiteit en de zelfredzaamheid van ouderen aangetast.

Het is belangrijk dat ouderen zoveel mogelijk bewegen voor hoever dit nog kan. Hiervoor kunnen ze bijvoorbeeld naar een fysiotherapeut gaan, die kan helpen met oefeningen.

 

Hoe kun je het aanpakken om gezond bezig te zijn

WAAR KUNT U TEGEN AAN LOPEN? 

 

•Gezondheidsproblemen

•Gezondheidsproblemen door een ongezonde leefstijl

•Gezondheidsproblemen door medicatie

•Slechte gezondheid wordt niet herkend

 

WAT KUNT U ZELF DOEN?

•Gezond leven (gevarieerd eten)

•Omgaan met bijwerkingen van medicatie

•Naar informatie zoeken over hoe je gezond kan leven

•Gezondheidsklachten herkennen en bespreken

 

WAT IS HET HULPAANBOD?

 

•Jaarlijks lichamelijk onderzoek (systematische screening)

•Controleren werking en bijwerkingen van medicijnen

•Leefstijlcoaching

•Sport- of fitnesscentra

•Psychomotore therapie

•Gewichtscontrole met behulp van een diëtist

•Behandeling van lichamelijke klachten en ziektes

Cosmetica en ouder worden

Verandering huid
Als je make-up gebruikt weet je dat het belangrijk is om je gezicht iedere keer goed schoon te maken, ook als je nog een jonge huid hebt. Na het schoonmaken voel je dan meteen hoe je huid reageert. Aan de normale  huid merk je  niet echt veel. De droge huid kan wat trekkerig aanvoelen en de vette huid reageert eigenlijk zoals je je huid altijd zou willen hebben.

Als je ouder wordt zal je huid na het reinigen anders reageren. De huid wordt eigenlijk wat droger en voor degene met een vette huid, zal dit niet meteen problemen geven (je voelt het niet direct aan de huid). Toch hebben de meeste mensen normale huid. Dit wil zeggen een normale huid met vette T-zone (voorhoofd, neus en kin wat vetter). Met een dergelijk huidtype zal je dus wel merken dat de huid, naarmate je ouder wordt, wat trekkeriger en droger wordt. De bekende lachrimpeltjes ontstaan bij de dunne ooghuid en naast de mond. Maar wat je niet voelt kan er nog wel zijn, de souplesse verdwijnt uit je huid en dat wil zeggen dat het herstel minder snel gaat.

Aangezien je huid vanaf je 25ste eigenlijk al weer achteruit gaat (heel langzaam weliswaar), is het belangrijk om ook dan al te smeren en je huid zo soepel en gevoed als mogelijk te houden. Maar de 30 jarige huid heeft wel iets anders nodig dan de 50 jarige huid en dat beseffen we maar al te goed en dus smeren we, naarmate we ouder worden, ook andere producten op onze huid.

 

Make-up jong en oud
Toch is er een verschil tussen handelen inzake het veranderingsproces van de huid versus de make-up die we erop smeren als we ouder worden. Als het tijd wordt om de dagcrème te gaan verwisselen, wordt het wellicht ook tijd om te kijken of bijvoorbeeld je oogmake-up en de lippen wellicht een andere make-up kunnen gebruiken.

De meeste mensen hanteren make-up om het gezicht mooier te maken. De betere punten van het gezicht te benadrukken en die prettige frisse en vooral gezond ogende blik te bewerkstelligen. Dat is prima, hoewel sommige mensen make-up gebruiken puur om een statement te maken, is het vooral om het gezicht nog mooier te maken. Maar dan is het wel belangrijk dat je ook gaat kijken naar de veranderingen in je gezicht. Immers, bijvoorbeeld een rimpeltje of lijntje bij de ogen kan oogschaduw hierin doen belanden. Iets waar je tijdens je jongere jaren geen last van hebt. Of de lijntjes rond te lippen, erg lastig als je een fel kleurtje op de lippen doet. Natuurlijk zijn er ook allerlei producten die je daarbij kunnen helpen, maar ook daar moet je dus op letten.

Voeding en ouder worden

Het gemiddelde van ouder worden wordt steeds hoger. Dat is gestegen door onze levensverwachting , omdat de medische zorg, hygiëne en voeding. Doordat iedereen ouder wordt gemiddeld staan de kwaaltjes ons op te wachten. Dit zal de kwaliteit van leven negatief beïnvloeden. Veroudering hoeft echter geen aftakeling te betekenen. Het is mogelijk om gezond oud te worden.

 

Ouderen eten vaak minder, omdat ze ook minder calorieën nodig hebben. Daardoor krijgen ouderen dus veel minder vitamines en mineralen binnen, dit leidt veelal tot tekorten. Verder speelt nog een rol dat bij veroudering de efficiëntie van de spijsvertering vermindert doordat de maagzuur productie afneemt en de alvleesklier minder spijsverteringsenzymen maakt. Een goede voeding met ondersteuning van supplementen is van groot belang.

 

Ondervoeding

Ouderen hebben minder energierijke voeding nodig dan jongere volwassenen, maar evenveel of meer voedingsstoffen, zoals vitamine D en eiwitten.  Dat is niet eenvoudig: de eetlust van ouderen neemt vaak af en de inname van voeding is veelal niet toereikend om in de dagelijkse behoeftes te voorzien.

Gezonde botten

Als mensen ouder beginnen te worden dan beginnen de botten ook kracht te verliezen. Er is een verhoogd risico op botbreuken, zeker als een ouder iemand een keer valt. Vitamine D en calcium zijn belangrijke voedingsstoffen die oudere mensen kunnen helpen met het behoud van sterke botten. Ons lichaam maakt vitamine D aan nadat onze huid wordt blootgesteld aan zonlicht.

Eetlust bevorderen

 

Uw eetlust neemt af, maar de behoefte van uw lichaam aan eten is juist verhoogd. Uw lichaam heeft meer brandstof nodig dan normaal.

Hoe kunt u uw eetlust bevorderen?

•Zorg voor variatie

•Uw eten goed verdelen over de gehele dag

•Kauw goed en eet langzaam

•Maak het eten gezellig, dek de tafel eventueel feestelijk en neem er de tijd voor

•Schep niet te veel op, dat remt ook de eetlust. U kunt beter twee keer een kleine hoeveelheid opscheppen.

Waarom deze blog.

Wij hebben deze blog gemaakt, omdat we mensen graag willen informeren hoe je gezond oud kunt worden.